Het gaat er ook niet om wie de beste trucjes kan, maar meer om jouw inzicht in wat de ander niet zo goed kan. Dáárop kun jij acteren. Erken de verschillen en waardeer ze, dat levert je als team meer op dan de focus op die ene in je team die een prachtig trucje in zijn rugzak heeft.

Teams met ‘Hullie, Zullie’ en gedoe

Teams die niet optimaal functioneren hebben het maar al te vaak over twee onzichtbare teamleden, namelijk ‘Hullie en Zullie’. “Hullie kan er niets van en Zullie is niet te vertrouwen.” Door de focus op een ander te leggen, hou jij jezelf mooi buiten schot.

Er wordt veel geklaagd en er is veel gedoe. Dat gaat eigenlijk altijd over de ander; ‘Hullie of Zullie’. Beiden zitten echter niet in jouw cirkel van invloed, al zou je dat wel willen. Door te wijzen naar anderen neem je zelf geen verantwoordelijkheid. Wat ga je zelf uit de weg?

Los van de inhoudelijke rollen, kun je vaak ook de volgende 3 rollen in je team herkennen, namelijk de aanklager, het slachtoffer of de redder. In dit team is altijd sprake van een ongelijke verhouding tot elkaar. De aanklager wijst om zijn eigen zwakte te verbergen, anderen graag op hun zwakke plekken. “Jij snapt er echt niets van hè.” Zij gaan zich schuldig voelen en zelf geeft ‘t hem een gevoel van eigenwaarde.

Het slachtoffer gedraagt zich hulpeloos, reageert het liefst vanuit onmacht. “Ze moeten altijd mij hebben.” Doet hij dat zielig genoeg dan voelt de redder zich aangesproken. Roept hij irritatie op, dan wordt de aanklager uitgedaagd.

Zo biedt de redder graag veel en vooral ongevraagd hulp. “Kom maar, laat mij het maar even doen.” Hij neemt de verantwoordelijkheid van een ander over waardoor hij anderen afhankelijk maakt en zichzelf onmisbaar. Deze 3 rollen houden elkaar in stand, tenzij...

Teams zonder ‘Hullie en Zullie’

Teams die optimaler samenwerken met elkaar dan andere teams, kenmerken zich door de eigen verantwoordelijkheid die de teamleden nemen. Zij hebben het niet over ‘Hullie en Zullie’ maar focussen zich op zichzelf. “Wat kan ik eraan doen om dit te veranderen of een volgende keer te voorkomen?” is dan een sterke vraag die gesteld wordt.

Teamleden in dit team denken in oplossingen en hun eigen aandeel hierin. In dit team is meer ruimte voor vragen in plaats van klagen. Teamleden accepteren dat eenieder voor zichzelf kan zorgen en helpen niet ongevraagd. Door een positief assertieve opstelling (tegenovergesteld van een meer agressieve opstelling van een aanklager) worden grenzen gesteld.

Het is duidelijk waar je “ja” of “nee” tegen kunt zeggen en doet dat ook, zonder hierop aangevallen te worden. Voor ‘Hullie en Zullie’ is geen plaats in dit team! Er is altijd sprake van gelijkheid in dit team. Immers: ik oké, jij oké.

Bij Mensium gebruiken we een aantal methodes om meer inzicht te krijgen in jezelf en/ of je team. Altijd opbouwend en waardevol voor verdere ontwikkeling.