Is jouw baan nog in balans?
Het zou zomaar kunnen dat er zoveel veranderd is dat jouw functie zwaarder weegt dan voorheen. Misschien doe je zelfs een hoop taken waarvan de rest van de organisatie geen idee heeft! Als je daar niet mee oppast kan het zomaar zijn dat er een disbalans ontstaat in jouw salaris en jouw (onofficiële) huidige takenpakket. Vraag jezelf eens af: wanneer heb ik voor het laatst op de functie-weegschaal gestaan?
Tijdelijke taken
Natuurlijk komt het voor dat je tijdelijk iets van een collega overneemt door ziekte of tijdelijk uitvallen. Het is echter belangrijk om ervoor te waken dat extra taken niet zomaar structureel onderdeel uitmaken van jouw dagelijkse werkzaamheden. Het kan ook voorkomen dat je door een tijdelijke taak ontdekt dat je graag wat extra taken wilt. Kijk samen met jouw team hoe dit in jouw agenda en de gezamenlijke taakverdeling valt. Neem van de gelegenheid gebruik om ook te checken of er met deze structurele verandering iets wordt vervangen of wordt toegevoegd.
Op de weegschaal
Niemand vindt het leuk om op de weegschaal te staan. Desondanks is het goed om af en toe eens te checken of jouw functie nog op gewicht is. Ga dus af en toe vrijwillig op de functie-weegschaal staan en vraag je af of het tijd is voor een nieuwe salarisonderhandeling of juist het delegeren van taken die je liever niet meer doet/die niet meer bij jouw functie passen. Doe je nog waarvoor je bent aangenomen of is het tijd om af te vallen?
Voor iedereen die twijfelt is mijn advies: ga vrijblijvend een gesprek aan met mij of mijn collega's. Het kan zomaar zijn dat je in zo'n gesprek tot conclusies komt en meer werkgeluk voor jezelf kunt creëren.