Jaren later is motivatie, ook buiten de scheepsbouw, nog steeds belangrijk om doelen te behalen. Gemotiveerde mensen zijn productief en willen persoonlijk en professioneel bijdragen aan het grotere doel van de organisatie. Medewerkers motiveren is dus belangrijk, maar hoe doe je dat precies?
Motivatie door de jaren heen
Door de jaren heen zijn er allerlei motivatie theorieën ontwikkelt. Denk aan de behoeftepiramide van Maslow, de goal setting theory van Locke of de satisfiers en dissatisfiers theorie van Herzberg. Doordat de wereld van werk in een snel tempo verandert, veranderen ook de motivatie motieven van mens en organisatie. Hoe kun je daar als manager slim op inspelen?
De zee definiëren
Het voelt wellicht vreemd om in tijden van verandering terug te pakken naar een oud gezegde. Toch is het zo gek nog niet. Het voornaamste wat er op het gebied van motivatie theorieën is geleerd, is dat motivatie een psychologisch vraagstuk is. Natuurlijk moet de basis op orde zijn. Denk aan dingen zoals arbeidsvoorwaarden en beloning.
Daarnaast is het van belang dat iemands persoonlijke drijfveren worden getriggerd in zijn werkzaamheden. Verlangen naar die eindeloze zee. Dat verlangen ziet er voor iedereen anders uit. De een verlangt naar de golven. De ander verlangt naar de dolfijnen, de zeebries en de vissen. Een enkeling verlangt wellicht enkel naar de thuiskomst en een succesvol vaar-verhaal.
Motiveren is maatwerk
De clou van dit verhaal? Motiveren is maatwerk. Je kunt niet een plaatje van de zee laten zien en verwachten dat iedere medewerker even enthousiast aan de slag gaat. Leer je mensen kennen. Vraag naar hun verlangen.
Weten ze het nog niet? Inspireer ze dan met het jouwe. Of maak tijd en ruimte waarin het team elkaar kan inspireren. Laten zien dat de werkzaamheden van jouw team bijdragen aan het grotere geheel kan een goede trigger zijn om iemand te motiveren. Zonder jou geen zee!