Gaat jouw boodschap verder dan beterschap?
Wat doe je als jouw medewerker zich ziek meldt? Stuur je een beterschapswens met kaart en fruitmand en zie je wel weer wanneer hij of zij zich beter meldt? Of ben je van mening dat jouw takenpakket als manager een stap verder gaat? In de drukte van de dag is het verleidelijk om de focus intern te leggen. Denk aan het vinden van de juiste vervanging, het strategisch plannen van de rest van de week, het inschatten van de verzuimduur. De gezondheid van de zieke medewerker staat vaak niet bovenaan de prioriteitenlijst. Daardoor kun je belangrijke informatie mislopen.
Ben je op de hoogte of ben je in verbinding?
Denk bijvoorbeeld aan informatie over het welzijn van jouw personeel. Heeft jouw collega een simpel griepvirus te pakken of is er iets anders dat er speelt? In hoeverre ben jij op de hoogte van het welzijn van de mensen in jouw team? De oorzaak van ziekte zit vaak in een lage weerstand. Een lage weerstand ontstaat vaak door slaapgebrek, te weinig beweging, slechte voeding en/of stress. Als deze oorzaken langdurig aanhouden zou dat op termijn kunnen zorgen voor langdurige uitval. Dat wil je natuurlijk voorkomen!
Zonder verbinding geen vitaliteit
Natuurlijk kun je een slaap- of voedsel-patroon niet opnemen in je wekelijkse overleg. Het is echter wel goed om op de hoogte te zijn van de vitaliteit van jouw medewerkers. Om op de hoogte te zijn van de vitaliteit is verbinding nodig. Niet enkel concluderen dat iemand slecht slaapt, maar echt geïnteresseerd zijn in waar hij of zij precies van wakker ligt. Checken of jouw collega capabel is om nog steeds met succes het werk te verrichten of dat er wellicht een tijdelijke verlichting nodig is. Verbinding geeft zicht op vitaliteit en kan ervoor zorgen dat je er als manager op tijd bij bent. Soms betekent op tijd zijn dat je verzuim kunt voorkomen. Soms betekent het dat je op tijd de verbinding legt op het moment dat iemand toch uitvalt, of dat nou met een fruitmand of een beterschapskaart is!