Hetzelfde verschijnsel komt weleens voor in een arbeidsrelatie, en dan voornamelijk op de momenten dat iemand nog geen vast contract heeft. De tijdsdruk van een opzegtermijn kan voor dat ‘donderslag bij heldere hemel- gevoel’ zorgen, waardoor je wellicht niet altijd meer als vrienden uit elkaar kan gaan. Maar wat kan je doen om ervoor te zorgen dat je toch als vrienden uit elkaar gaat? Lees in deze blog de gouden tip bij het niet verlengen van een tijdelijk contract.
Het verrassingseffect
In de meeste gevallen is het denk ik geen verrassing wanneer een relatie over gaat. Sommige stellen hebben een voortraject gehad van relatie therapie maar besluiten daarna alsnog om uit elkaar te gaan. Op de werkvloer is er niet zoiets als relatie therapie, en is het verrassingseffect daardoor des te groter. Je kunt dit voorkomen. Laten we eerlijk zijn: als werkgever weet je ruim voor de opzegtermijn al of je wel of niet gaat verlengen. Niet verlengen kan allerlei redenen hebben, functioneren, geld, andere plannen met de afdeling. Allemaal prima: als je het maar communiceert.
De feedback check
Zoals hierboven wordt beschreven is er geen relatietherapie op de werkvloer. Maar dat betekent niet dat je niet hoeft te communiceren over de stand van zaken. Noem me utopisch maar ik ben van mening dat het niet verlengen van een contract nooit als een verrassing zou moeten komen. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt wat mij betreft bij zowel de werkgever als de werknemer. Als werknemer heb je eigen verantwoordelijkheid om een regelmatige check te doen bij je leidinggevende en collega’s, met feedback op jouw functioneren. Lever je nog wat je hebt afgesproken? Wat gaat goed, en vooral wat kan beter? Wanneer je dit doet weet je precies hoe je ervoor staat, en waar je ontwikkelkansen liggen.
Feedback is een gedeelde verantwoordelijkheid
Anderzijds heb je als werkgever de rol om te laten weten wat je verwachtingen zijn van de medewerker. Kan er iets beter? Mooi! Vertel het dan! Wacht niet tot het jaarlijkse beoordeling- of functioneringsgesprek, maar ga regelmatig het gesprek aan met je medewerkers over wat er goed en fout gaat. Als iets langdurig fout gaat, en je echt geen verbetering ziet, laat dit dan weten. Zo komt het niet verlengen van een contract niet als een verrassing, en kan je de medewerker tijd geven om zichzelf te ontwikkelen.
Wanneer aan het eind van de streep blijkt dat dit echt niet gaat werken, kan de medewerker zich hierop voorbereiden, en is er meer begrip voor de situatie. Een medewerker kan dan uit dienst gaan, maar nog steeds ambassadeur zijn van jouw organisatie omdat je erom bekend staat dat je op een respectvolle manier ‘de verkering’ verbroken hebt. Dus, gouden tip? Tijdige feedback en heldere communicatie! Wie weet kan je tóch: als vrienden uit elkaar.